Roken en zwangerschap

Hebben jullie een kinderwens of ben je zwanger? Stoppen met roken is 1 van de belangrijkste stappen die je kunt zetten voor een gezonde start voor jullie kindje. Dat geldt zowel voor jou als je partner.

Het effect van roken op de zwangerschap in beeld:

Tijdens de eerste controle gaan we het (stoppen met) roken bespreken. Wij willen je graag helpen en begeleiden bij het stoppen met roken en zetten hieronder alle feiten en fabels op een rijtje. Ook geven we je tips voor het stoppen en het volhouden.

Feiten

Dat roken slecht is voor jezelf en je ongeboren kind weet iedereen maar wat zijn nu de positieve effecten van stoppen met roken tijdens of voor je zwangerschap?

  • Wanneer je beide niet rookt heb je meer kans om (sneller) zwanger te raken
  • Je hebt minder kans op een miskraam of en een buitenbaarmoederlijke zwangerschap
  • Je hebt minder kans dat je baby in de baarmoeder overlijdt
  • Er zijn minder problemen met de moederkoek (minder kans op een laagliggende moederkoek of een plotselinge loslating van de placenta)
  • Je hebt minder kans op een vroeggeboorte
  • De baby krijgt meer zuurstof en voedingsstoffen waardoor er minder kans is op een groeivertraging of een lager geboortegewicht.
  • Je baby wordt niet bloot gesteld aan de schadelijke stoffen van tabaksrook waardoor het minder kans heeft op aangeboren afwijkingen (klompvoetjes, hazelip, hartafwijking ASD)
  • De hersenen, organen en longen van de baby kunnen zich beter ontwikkelen, hierdoor verklein je de kans op gedragsstoornissen (in het bijzonder ADHD)
  • Na de geboorte is er minder kans op wiegendood (het plotseling overlijden van een baby in het eerste levensjaar zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak)

Ook meeroken is schadelijk voor jou en je baby!

Van de rook van een sigaret komt 85% in de lucht terecht. Vraag je partner of mensen in je omgeving dan ook altijd om buiten te roken. Bekijk ook deze video:

Wist je dat nicotine terecht komt in je moedermelk?

Borstvoeding wordt bij rokende moeders niet afgeraden omdat de voordelen van de borstvoeding opwegen tegen de nadelen van de nicotine. Helaas komt de nicotine wel bij de baby terecht. Nog een reden om te stoppen met roken! Mocht dit echt niet lukken dan raden we aan om minstens 2 uur voor de borstvoeding niet te roken, hierdoor is de concentratie nicotine in de moedermelk laag.

Fabels

  • “De stress van het stoppen is slechter voor de baby dan doorgaan met roken.”

Toelichting: Deze stelling is niet juist. Het effect van het stoppen met roken is vele malen gunstiger en groter dan de effecten van (kortdurend) stress door het stoppen.  

  • “Light sigaretten zijn beter.”

Toelichting: vaak gaan mensen die light sigaretten roken dieper inhaleren waardoor ze net zoveel schadelijke stoffen binnen krijgen. Dit geeft dus geen gezondheidswinst voor jou of je baby.

  • “Ik ben al even zwanger. Nu heeft stoppen geen zin meer.”

Toelichting: Wanneer je voor of aan het begin van de zwangerschap zijn de effecten het grootst, maar ook wanneer je later stopt in de zwangerschap is er gezondheidswinst. Direct na het stoppen krijgt je baby al meer voedingsstoffen en zuurstof.

  • “Een E-sigaret is veilig om te gebruiken tijdens de zwangerschap”

Toelichting: Het is niet bekend wat het effect is van een E-sigaret op de zwangerschap. Ook een E-sigaret bevat schadelijke stoffen. We raden het gebruik van een E-sigaret daarom af tijdens de zwangerschap.

  • Kijk voor meer fabels deze video: 5 misverstanden over roken en zwangerschap:

Tips en trucs

  1. Maak een weloverwogen keuze. Waarom wil je stoppen?
    Stoppen met roken vraagt van je om een weloverwogen keuze te maken. Wanneer je er volledig achter staat om te willen stoppen helpt dit om het vol te houden. Stel jezelf de volgende vragen:
  • Ben je voldoende gemotiveerd om te stoppen?
  • Heb je er al eens vaker aan gedacht om te stoppen?
  • Wat zijn voor jou de voordelen en de nadelen van het roken?
  • Wat lijkt je moeilijk? Wat zijn jouw valkuilen? Hoe kun je deze vermijden?
  • Wat zijn je belangrijkste sigaretten op een dag? Hoe ga je er op deze momenten mee om?
  • Ben je wel eens eerder gestopt met roken? Wat ging er toen mis en waardoor ben je weer gaan roken?
  • Hoe staat je omgeving tegenover het stoppen met roken?
  • Rookt je partner? Is je partner gemotiveerd om samen te stoppen?
  • Wat is je voornemen? Stoppen met roken tijdens de zwangerschap of voorgoed stoppen?
  1. Plan de stopdatum
    Kies een dag die je goed uitkomt. Misschien vindt je het op maandag makkelijk doordat je afleiding vindt in je werk? Misschien juist in het weekend? Kies bij voorkeur een dag binnen nu en 2 weken.
  1. Gooi alle sigaretten weg
    Wanneer je sigaretten in huis hebt liggen is de verleiding zeer groot en is de kans op een terugval groter. Het is beter om alle sigaretten weg te doen en de aanstekers en asbakken op te bergen zodat ze je niet herinneren aan het roken.
  1. Hulp in eigen omgeving
    Denk na over moeilijke momenten en maak een afleidingsstrategie. Bedenk wat je nodig hebt aan hulp en maak een (afleidings)strategie voor de moeilijke momenten. Vertel in je omgeving dat je stopt met roken. Vraag of ze niet willen roken bij jou in de buurt. Andere hulpmiddelen en strategieën kunnen zijn:
  • Een lijstje waarop staat waarom je wilt stoppen met roken
  • Een echofoto die je eraan herinnert dat je het ook doet voor de gezondheid van je kindje
  • Hulp/steun van partner, vrienden of familie. Bel of app op de moeilijke momenten
  • Een spelletje doen op je telefoon op de momenten dat je een sigaret op zou steken of iets anders wat je kan ontspannen
  • Ga iets actiefs doen om uit je hoofd te raken
  • Doe een ontspannings- of ademhalingsoefening
  • Denk aan iets fijns
  1. Hulp van buitenaf
    Bedenk of je gebruik wilt maken van externe hulp- of hulpmiddelen. Denk hierbij aan:
  • Huisarts of praktijkondersteuner
  • Online coaching
  • Telefonische coaching
  • Coaching in groepsverband

Voor coaching bel de Stop en informatielijn op 0800- 1995 (gratis) of kijk op www.rokeninfo.nu

  • Alternatieve wijze (accupunctuur of hypnotherapie)
  • Boek van Allan Carr “Stoppen met roken” (te leen via onze verloskundigenpraktijk)
  1. Beloon jezelf
    Stoppen met roken is een mentale uitdaging en het is goed om trots te zijn op jezelf en jezelf hiervoor te belonen. Deze beloning kan je helpen het vol te houden. Spaar bijvoorbeeld het geld dat je normaal gesproken uit zou geven en aan sigaretten en maak er een beloning van. Bijvoorbeeld een massage, behandeling bij de schoonheidsspecialist. Koop iets leuks voor jezelf of voor de baby.

Volhouden, hoe doe ik dat?
De eerste weken (en soms wel jaren) kan de drang naar een sigaret af en toe op blijven borrelen. Je komt situaties tegen waardoor je verleid zult worden om weer een sigaret te roken.

Hoe houdt je het vol?

  • Bedenk dat 1 sigaret roken niet bestaat. Vaak is de valkuil dat men denkt: ‘1 sigaretje kan wel’. Wanneer je eenmaal weer 1 sigaret gerookt hebt is de verleiding zeer groot dat je er nog 1 en nog 1 zult roken en binnen de kortste keren weer bij af bent. Diep vanbinnen weet je ook dat 1 sigaret roken helemaal niets oplost, het maakt het verlangen naar de volgende alleen maar groter. Dus bedenk: 1 sigaret roken bestaat niet!
  • Maak een noodplan voor wanneer je toch een terugval hebt gehad en een sigaret hebt gerookt
  • Pak terug naar je hulpmiddelen: je lijstje met redenen waarom je wilde stoppen, je echofoto, je ontspannings- of ademhalingsoefening enz. enz.
  • Vraag hulp aan je omgeving en zeg wanneer je het moeilijk hebt
  • Zoek afleiding
  • Bekijk de voordelen, wat heeft het je al gebracht: een gezondere zwangerschap, meer energie en een betere ademhaling, mooiere huid en tanden, frisse adem, kleding en huis, meer geld voor andere doeleinden; niet meer continu afhankelijk zijn van een ongezonde gewoonte.

Voor meer informatie kijk ook eens naar de volgende brochure en websites:

Brochure:

Internetsites:

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!

Factsheet roken tijdens de zwangerschap