Zwangerschapskwaaltjes van A tot Z

Sommige vrouwen hebben nauwelijks kwaaltjes tijdens de zwangerschap en gaan er fluitend doorheen tot aan de bevalling. Helaas geldt dat niet voor iedereen. Hieronder volgt een overzicht van de kwaaltjes die op kunnen treden tijdens de zwangerschap en de daarbij behorende tips.

A

Aambeien

Aambeien ontstaan door druk op de aderen rondom de anus. Tijdens de zwangerschap en bevalling heb je meer kans om deze te krijgen. Ze kunnen voor pijn en jeuk zorgen en moeilijkere hygiëne na toiletgang. Tips:

  • Zorg dat je ontlasting zacht blijft en pers niet tijdens toiletgang. Zie ook obstipatie;
  • Zorg voor een goede hygiëne (water of aambeidoekjes);
  • Gebruik Curanol crème eventueel in combinatie met tabletten.

B

Bandenpijn

De baarmoeder hangt vast aan banden zodat deze niet los in je buikholte ligt. Door de groei van de baarmoeder komt er veel druk op de banden te staan wat bandenpijn kan veroorzaken. Dit typeert zich als stekende pijn richting je liezen, vagina of onderrug. Bandenpijn is geheel onschuldig en helaas niet te voorkomen. Wel kun je letten op het volgende:

  • Maak geen plotseling bewegingen;
  • Vermijd bukken en tillen zo veel mogelijk;
  • Houdt bij niezen en omdraaien in bed je buik vast;
  • Neem voldoende rust en beperk de duur van lichamelijke inspanning;
  • Warmte kan de pijn verzachten.

 Bekkenklachten

Tussen je 2 bekkenhelften zit kraakbeen wat verweekt onder invloed van de zwangerschapshormonen. Hierdoor kun je last krijgen van bekkenpijn of bekkeninstabiliteit. Dit uit zich vaak in pijn in de lage onderrug, stuitje of ter hoogte van je schaambot. Tips:

  • Zorg dat je symmetrisch beweegt en zit. Dus geen benen over elkaar en niet op 1 bil hangen/leunen;
  • Draag platte makkelijke schoenen en geen hakken;
  • Wanneer je op je zij ligt stop dan een kussentje tussen je knieën;
  • Loop achteruit de trap op of zet de ene been eerst bij de andere;
  • Loop en fiets niet te gehaast maar doe het rustig aan;
  • Zoek een goede balans in bewegen en rusten. Te lang in 1 positie verergert de klachten;
  • Neem contact op met ons of rechtstreeks met een bekkentherapeut.

 Bloedneus

Tijdens de zwangerschap maak je extra bloed aan en raakt alles extra doorbloedt. Zo ook het slijmvlies van je neus waardoor deze sneller kan gaan bloeden. Wanneer een bloedneus langer dan 20 minuten aanhoudt, neem dan contact op met je huisarts. Tips:

  • Snuit je neus voorzichtig;
  • Probeer je nies niet in te houden maar nies met open mond;
  • In droge ruimtes (verwarming/airco) kun je sneller last krijgen van een bloedneus;
  • Drink voldoende zodat je slijmvliezen voldoende vochtig zijn.

 Bloedend tandvlees

Net zoals bij bloedneuzen geldt hier hetzelfde. Tijdens de zwangerschap maak je extra bloed aan en raakt alles extra doorbloedt. Hierdoor kun je makkelijker last hebben van bloedend tandvlees tijdens de zwangerschap. Wanneer er verder geen sprake is van een ontsteking van het tandvlees kan dit verder geen kwaad.

 Bloedverlies

Bloedverlies komt regelmatig voor in het eerste trimester van de zwangerschap. Het eerste waar je waarschijnlijk aan denkt is een miskraam maar bloedverlies kent ook andere (onschuldige) oorzaken hebben zoals een contactbloeding, innestelingsbloeding, bacterie of problemen aan de baarmoedermond. Bij een contactbloeding is het bloedverlies afkomstig vanuit de baarmoedermond en dit is onschuldig. Een contactbloeding kan veroorzaakt worden door geslachtsgemeenschap, moeizame ontlasting, zwaar tillen of bijvoorbeeld veel hoesten of niezen.

Bij bloedverlies is het volgende belangrijk:

  • Neem contact met ons op bij helderrood bloedverlies. Bij bruine afscheiding of licht roze van kleur mag je het aankijken;
  • Gebruik geen tampons, ga niet zwemmen/in bad en heb geen gemeenschap zolang je bloedverlies hebt. Wanneer het gestopt is kun je ‘alles’ weer doen.

 Borsten

Je borsten kunnen flink veranderen wanneer je zwanger bent. Ze gaan zich in principe voorbereiden op het geven van borstvoeding. Door deze veranderingen en voorbereiding kunnen je borsten flink gaan groeien en gevoelig of pijnlijk zijn.  Soms worden ze wel tot 2 cupmaten groter. Ook je tepels veranderen mee. Deze worden vaak ook groter, gevoeliger en donkerder van kleur. Hierdoor kan de baby na de geboorte de tepel makkelijker vinden. Tip:

  • Zorg voor een goed passende bh. Het kan zijn dat het dragen van beugelbh’s niet meer prettig is. Je kunt dan een zwangerschapsbh of voedingsbh aanschaffen. Hierin zit vaak een brede elastieke band die ook goede ondersteuning geeft.

 Buikpijn

Buikpijnklachten tijdens de zwangerschap komen regelmatig voor. De baarmoeder gaat flink groeien wat prikkeling kan veroorzaken van de baarmoeder zelf of de darmen. In het begin van de zwangerschap kun je een zeurend gevoel hebben in je onderbuik door de groei. In het 2e trimester kun je ook last krijgen van harde buiken of bandenpijn. In het 3e trimester kun je voorweeën of indalingsweeën ervaren. Dit is allemaal onschuldig. Trek bij de volgende klachten aan de bel:

  • Je hebt extreme buikpijn in de vroege zwangerschap die continu aanwezig is aan 1 kant eventueel in combinatie met misselijkheid, flauwvallen, pijn tussen de schouderbladen;
  • Je hebt last van onderbuikpijn in combinatie met veel of kleine beetjes plassen;
  • Je hebt buikpijn in combinatie met bloedverlies
  • Je hebt een constante pijn in je buik waarbij je baarmoeder plankhard aanvoelt;
  • Je hebt pijn in je bovenbuik en het voelt alsof er een riem/band om je bovenbuik strak getrokken wordt;
  • Je hebt een op en afgaande pijn die binnen de 10 minuten steeds terugkeert en je bent nog geen 37 weken zwanger;
  • Indien bovenstaande niet aan de orde is maar je hebt erge buikpijnklachten mag je uiteraard altijd bellen om te overleggen.

C

Candida infectie

Zie vaginale schimmelinfectie

D

Depressie

Helaas komt het wel eens voor dat alle hormonale veranderingen in je lichaam je neerslachtig maken. Wanneer dit nog een stapje verder gaat kan een depressie ontstaan. Merk je dat je niet meer kunt genieten, je eetlust vermindert, je slecht slaapt of veel piekert? Trek dan bij ons of je huisarts aan de bel.

 Dromen

Levensechte dromen en nachtmerries komt veel voor tijdens de zwangerschap.  Doordat je tijdens de zwangerschap lichter slaapt en sneller wakker wordt kun je het idee hebben dat je meer droomt dan anders.

 Duizeligheid

Door de verslapping in je lijf en dus ook in je bloedvaten zien we tot 20 weken vaak dat de bloeddruk wat daalt. Hierdoor kun je duizeligheidsklachten ervaren bij snel opstaan of in warme ruimtes. Een andere oorzaak van duizeligheid kan een laag suikergehalte zijn. Wanneer je last hebt van een lage bloeddruk vermijd dan warme ruimtes of eet even iets zoutigs (soep, dropje, handje zoute pinda’s). Bij een lage bloedsuiker is het belangrijk om wat te eten of te drinken, dan zal je bloedsuiker vanzelf herstellen.

E

Emotioneel

Al vrij snel tijdens de zwangerschap kun je last krijgen van stemmingswisselingen en snel geëmotioneerd raken van de kleinste dingen. Dit wordt veroorzaakt door de hormoon veranderingen in je lichaam en is volkomen normaal. Dus lekker laten gaan die tranen. Merk je dat je nergens meer van kunt genieten, slaap je slecht en ben je veel aan het piekeren, trek dan bij ons aan de bel.

F

G

H

Harde buiken

Doordat de baarmoeder een spier is kan deze op bepaalde momenten aan gaan spannen, je voelt dan een ‘harde buik’. Harde buiken zijn een normaal verschijnsel in de zwangerschap (zeker vanaf 30 weken) maar het kan ook een teken zijn om het rustiger aan te doen. Wanneer je dagelijks harde buiken hebt, zeker na inspanning is het belangrijk meer rust in te bouwen. Bij meer dan 10 harde buiken op een dag neem dan contact met ons op.

Tips:

  • Rust en warmte helpt vaak het beste bij een harde buik;
  • Wanneer je ook een zeurende onderbuikpijn ervaart check dan je urine op een blaasontsteking via de huisarts. Is het geen blaasontsteking, neem dan contact met ons op;
  • Probeer door de dag heen tijdig pauzes in te lassen en doe een korte ademoefening waarbij je diep inademt, je buik bol maakt, de lucht even vasthoudt en daarna rustig door de mond uit ademt. Herhaal dit een paar keer.

 Hartkloppingen

Hartkloppingen kunnen naar aanvoelen maar is een normaal verschijnsel wanneer je zwanger bent. Doordat je lichaam extra bloed aanmaakt (tot 2 liter) en dus meer bloed rond moet pompen kun je last krijgen van hartkloppingen. Je hart moet harder werken wanneer je zwanger bent. Hartkloppingen in combinatie met de volgende symptomen is wel een reden om de huisarts te bellen: kortademigheid, zweten/klamme huid, onregelmatige hartslag, pijn op de borst.

 Hoofdpijn

Door de hormoon veranderingen is het mogelijk om vaker last te hebben van hoofdpijnklachten tijdens de zwangerschap. Daarnaast kan het ook veroorzaakt worden doordat je te weinig drinkt. Je hebt tijdens de zwangerschap iets meer vocht nodig (tenminste 2 liter). Ook kunnen stress of nekklachten een rol spelen. Een andere oorzaak is pre-eclampsie of het HELLP syndroom wat doorgaans na 24 weken zwangerschap op kan treden. Naast hoofdpijn heb je dan meestal ook één of meerdere van de volgende klachten: een gevoel van een strakke band om je bovenbuik, pijn tussen de schouderbladen, lichtflitsjes zien, misselijkheid, braken of plotseling veel vocht vast houden. Herken je deze klachten? Neem dan direct contact met ons op.

  • Drink voldoende;
  • Neem bij nekklachten contact op met een osteopaat of fysiotherapeut;
  • Zorg voor voldoende ontspanning en frisse lucht;
  • Kortdurend mag er paracetamol gebruikt worden;
  • Vertrouw je het niet of wil je even overleggen neem dan contact met ons op.

I

J

Jeuk

Door oprekking van de huid, een droge huid of door huiduitslag kun je jeukklachten krijgen tijdens de zwangerschap. Ervaar je erg veel klachten trek dan aan de bel bij de huisarts voor eventueel een (verkoelende) crème. Wanneer je tijdens de zwangerschap last hebt van jeuk op handpalmen en voetzolen is het belangrijk dat je contact met ons opneemt, dit kan namelijk duiden op zwangerschapscholestase. Dit betekent letterlijk ‘ophoping van gal tijdens de zwangerschap’ en het is belangrijk dat dit behandelt word. Tips:

  • Probeer niet te krabben, je beschadigt de huid en kan de klachten verergeren;
  • Draag ademende en los vallende kleding;
  • Mentholgel kan een verkoelend effect geven. Koelen met ijscompressen kan ook helpen;
  • Neem wisselbaden en eindig met koud;
  • Zorg ervoor dat je parfumvrije en pH neutrale zeep en wasmiddel gebruikt.

K

Kortademigheid

Je loopt de trap op en staat bovenaan de trap flink te hijgen. Deze kortademigheid tijdens de zwangerschap is normaal. Dit komt mede door de verandering in je hormoonhuishouding. Die geven een seintje aan je hersenen dat je meer zuurstof nodig hebt waardoor je sneller gaat ademen. Wij noemen dit een fysiologische hyperventilatie, dus een normale versnelde ademhaling. Het voordeel hiervan is dat je meer zuurstof in je bloed hebt en je koolstofdioxide makkelijker uitademt. Hierdoor krijgt de baby ook makkelijker zuurstof en kan het zijn koolstofdioxide ook makkelijker kwijt. Daarnaast heeft uiteraard de groeiende baarmoeder ook een negatief effect op je longinhoud. Tips:

  • Doe alles iets rustiger aan, bijvoorbeeld iets minder snel de trap oplopen e.d.;
  • Blijf in beweging tijdens de zwangerschap zodat je conditie in orde is;
  • Ga rechtop zitten zodat je je longen letterlijk wat meer ruimte geeft;
  • Doe een ademoefening, adem 3 seconde in en in 6 seconde uit;
  • Soms kan het ook juist helpen om je niet te focussen op je ademhaling maar afleiding te zoeken;
  • Heb je naast de kortademigheid klachten als pijn op de borst, flauw vallen, transpireren, koorts of een piepende ademhaling? Neem dan contact op met je huisarts.

 (Kuit) Krampen

Tijdens de zwangerschap kun je vaker last hebben van kuitkrampen en dit lijkt door meerdere factoren uitgelokt te worden. Tips:

  • Drink voldoende
  • Zorg dat je voldoende calcium en magnesium binnen krijgt. Magnesium zit o.a. in noten, bananen, granen, groenten en vlees;
  • Leg je benen iets hoger wanneer je gaat slapen
  • Beweeg voldoende.

L

Lekkende borsten

In het laatste trimester kan de melkproductie op gang komen. Over het algemeen wordt de productie nog geremd tot de geboorte. Echter kunnen sommige vrouwen tijdens de zwangerschap al last krijgen van lekkende borsten. Dit is niet schadelijk en verder geen probleem. Tips:

  • Wanneer je bang bent dat het natte vlekken veroorzaakt in je shirt kun je zoogcompressen in je bh stoppen.

M

Maagzuur

Veel zwangere vrouwen hebben last van brandend maagzuur. Dit komt door verslapping van de maagklep en daarnaast ook door de groei van de baarmoeder die ervoor zorgt dat de maag iets meer kantelt. Tips:

  • Let op je voeding: eet niet te gekruid, drink geen koolzuurhoudende dranken en eet niet te vet. Eet daarnaast ook liever kleinere maaltijden en kauw goed op je voedsel;
  • Zorg dat je hoofdeinde iets hoger staat;
  • Neem een melkproduct, dit kan een beschermend laagje geven over je slokdarm en je maaginhoud;
  • Zo nodig kun je een maagzuurremmer nemen. Kijk goed op de verpakking of deze is toegestaan tijdens de zwangerschap.

 Misselijkheid

Ongeveer 80% van de vrouwen is misselijk tijdens de zwangerschap. Bij de meeste vrouwen neemt het na 12 weken flink af. Een enkeling blijft misselijk tot 16 weken of soms zelfs de gehele zwangerschap.

Tips:

  • Eet voordat je opstaat al iets, bijvoorbeeld een cracker of beschuit;
  • Probeer iedere 2-3 uur iets te eten en je maaltijden goed te spreiden over de dag;
  • Gembercapsules kunnen helpen tegen de misselijkheid (4dd 250 mg);
  • Reisziektepolsbandjes kunnen de klachten verminderen;
  • Moet je veelvuldig braken of wordt je ernstig gehinderd in je dagelijks functioneren kun je met de huisarts contact opnemen voor medicatie (Emasefene).

N

O

Obstipatie

Onder invloed van de hormonen zijn je darmen minder actief en kun je klachten krijgen van verstopping. Hierbij kunnen ook klachten van een opgeblazen gevoel en buikpijn ontstaan. Het is dus belangrijk je ontlasting soepel te houden wanneer je zwanger bent. Tips:

  • Probeer vezelrijk te eten, denk hierbij aan volkoren producten, fruit, rauwkost;
  • Drink voldoende, tenminste 2 liter per dag;
  • Beweeg voldoende, bij voorkeur minimaal 30 min per dag;
  • Bepaalde producten kunnen de stoelgang verbeteren zoals: Roosvicee Laxo, lijnzaad en activia yoghurt.
  • Heb je onvoldoende resultaat met bovenstaande tips, neem dan contact op met je huisarts.

P

Vaker plassen

Eén van de eerste zwangerschapssymptomen is het vaker moeten plassen. Dit heeft met verandering van je vochthuishouding te maken, verslapping van je blaas en de druk van de baarmoeder op de blaas. Later in de zwangerschap kan ook het hoofdje van de baby nog extra op de blaas drukken.

Tips:

  • Plas met een holle rug, hierdoor wordt je blaas beter geleegd;
  • Drink 1-2 uur voor het slapen gaan niet meer maar probeer dan wel overdag voldoende te drinken.

Q

R

Rugpijn

Tijdens de zwangerschap kunnen je spieren in je onderrug overbelast raken door de groeiende buik en de andere houding. Een andere oorzaak van lage rugpijn kan een blaasontsteking zijn. Laat bij twijfel je urine controleren bij de huisarts. Tips:

  • Blijf voldoende bewegen/ sporten tijdens de zwangerschap. Sterke spieren verkleinen de kans op rugklachten;
  • Zorg voor voldoende afwisseling tussen zitten en staan/bewegen;
  • Let op je tiltechnieken, til vanuit je benen en niet vanuit je buik/rug;
  • Neem bij aanhoudende klachten contact op met een fysiotherapeut.

 Rusteloze benen

Hierbij ervaar je een onrustig tintelend, jeukend of kriebelend gevoel in je benen wat minder word wanneer je ze beweegt.

  • Drink voldoende;
  • Beweeg overdag voldoende;
  • Wisselbaden of een warm bad kunnen helpen;
  • Masseer je benen.

S

Slecht slapen

Je bent extreem moe maar toch kun je niet goed slapen. Helaas komt dit regelmatig voor tijdens de zwangerschap, met name tijdens de laatste weken. Vaak lig je niet lekker meer met je dikke buik, moet je regelmatig draaien omdat je anders last krijgt van je rug of heupen of moet je enkele keren uit bed om te plassen. Tips:

  • Het kan helpen om niet te laat naar schermen te kijken. Denk aan tv, computer smartphone etc. Het licht van het scherm kan de aanmaak van melatonine verstoren. Dit is het hormoon wat je slaperig maakt;
  • Zorg dat je lekker ligt. Probeer je buik te ondersteunen met kussens en eventueel een kussen tussen je knieën om je bekken te ontlasten;
  • Lichamelijke beweging is goed voor de nachtrust. Probeer dit alleen niet te laat op de avond te doen. Je lichaam is dan namelijk in een soort van actieve modus.
  • Probeer niet te piekeren in bed. Laat de dag en de ‘to-do’ lijst los en denk aan fijne dingen;
  • Een geleide meditatie of ontspanningsoefening kan helpen;
  • Bij structurele slaapproblemen is het verstandig contact met ons op te nemen. We kunnen dan via de huisarts of gynaecoloog medicatie regelen.

 Spataderen

Door de verslapping van de wand van de bloedvaten heb je tijdens de zwangerschap meer kans op spataderen. Meestal komen ze voor op de benen maar ze kunnen ook ontstaan in je liezen of op je schaamlippen.

  • Vermijd lang staan;
  • Zorg voor voldoende beweging;
  • Slaap met je benen iets omhoog;
  • Ga niet met je benen over elkaar zitten;
  • Bij klachten overleg met je huisarts om eventueel een steunkous aan te laten meten.

 Striae

Wanneer de buik hard groeit kunnen er in het onderhuids bindweefsel scheurtjes ontstaan wat zichtbaar word als striae. Dit is helaas niet te voorkomen en hangt samen met de elasticiteit van je bindweefsel wat deels ook erfelijk is bepaald. Tips:

  • Smeer met een crème of olie die vitamine C en E bevat (bijvoorbeeld bio-oil);
  • Probeer te zorgen voor een normale gewichtstoename in de zwangerschap.

T

U

Urineverlies

In het derde trimester van de zwangerschap kan het zijn dat je af en toe urineverlies hebt. Dit wordt veroorzaakt door de verslapping van je bekkenbodem en de toenemende druk van de buik op de blaas.

Tips:

  • Maak het bespreekbaar, dan kunnen wij je tips geven omtrent bekkenbodemoefeningen;
  • Indien je 2-3 maanden na de bevalling deze klachten blijft houden is het verstandig om naar een bekkenbodemtherapeut te gaan. Je kunt met ons contact opnemen voor contactgegevens van betreffende therapeuten.

V

Vaginale afscheiding

Tijdens de zwangerschap kan je vaginale afscheiding veranderen. Vaak wordt het meer doordat je vagina extra doorbloed raakt en in het 3e trimester kan het wat wateriger worden. Afscheiding is normaal gesproken wittig van kleur, doorzichtig, vloeibaar, slijmerig en niet sterk van geur. Wanneer je last krijgt van jeukklachten, brokkelige afscheiding, geel/groene kleur, schuimend, of een onprettige sterke geur neem dan contact op met je huisarts. In deze gevallen kan er sprake zijn van een schimmelinfectie, bacterie of een geslachtsziekte. Wanneer je twijfelt of er sprake is van waterige afscheiding of vruchtwaterverlies neem dan contact met ons op.

Vaginale schimmelinfectie

Tijdens de zwangerschap heb je meer kans om een vaginale schimmelinfectie te krijgen. Wanneer je last hebt van witte brokkelige afscheiding eventueel in combinatie met jeukklachten of een branderig gevoel heb je waarschijnlijk last van een schimmelinfectie. Dit kan geen kwaad voor je baby. Het is wel fijn dit te behandelen voor je gaat bevallen zodat je baby geen spruw oploopt (schimmelinfectie in de mond) tijdens de geboorte. Je kunt een vaginale antischimmel crème of capsules kopen of contact opnemen met je huisarts. Tips:

  • Draag katoenen ondergoed;
  • Gebruik alleen water en geen zeep voor het wassen van je vagina. De zeep verstoord de zuurtegraad;
  • Was je ondergoed en handdoeken/washandjes op ten minste 60 graden;
  • Het eten van veel suiker en wit brood/ witte pasta en dergelijke kan de groei van de (Candida) schimmel bevorderen.

Vergeetachtigheid

Zie zwangerschapsdementie.

Verstopping

Zie obstipatie

Vermoeidheid

Bijna alle zwangere vrouwen hebben last van (extreme) vermoeidheidsklachten en voelen zich futloos. Zeker aan het begin en einde van de zwangerschap speelt dit kwaaltje vaak de kop op. Je lichaam is een nieuw leven aan het maken en dat kost veel energie.

Tip:

  • Geef toe aan je vermoeidheid. Ga op tijd naar bed en plan je agenda niet te vol;
  • Zorg ook voor voldoende beweging. Van frisse buitenlucht krijg je meer energie en kun je beter slapen;
  • Zorg voor gezonde voeding. Het is verleidelijk wanneer je moe bent om ongezond te eten. Je lichaam schreeuwt om snelle suikers en vetten. Helaas geeft dit kortdurend een energieboost maar daarna heeft je lichaam juist meer energie nodig om deze suikers en vetten te verbranden.

Vocht vasthouden

Veel zwangere vrouwen gaan extra vocht vasthouden tijdens de zwangerschap, met name in het 3e trimester. Een vervelende kwaal maar gelukkig trekt het meestal snel weg na de bevalling. Door de extra druk op de bloedvaten kan er makkelijk vocht vanuit de bloedvaten het weefsel in lopen. Tips:

  • Drink veel water;
  • Leg je benen iets hoger, ook wanneer je gaat slapen;
  • Zorg voor voldoende beweging;
  • Probeer niet te veel stil te staan;
  • Zorg voor verkoeling bij warm weer;
  • Sommige fysiotherapeuten geven oedeemmassages om de vochtafdrijving te activeren.

W

X

Y

Z

Zwangerschapsdementie

Zwangerschapsdementie, oftewel je kunt dingen moeilijke onthouden en moet alles opschrijven om niets te vergeten. Het is geen fabel maar komt echt voor. Er is een verband gevonden met de hoeveelheid Omega-3-vetzuren in je lichaam. Je baby verbruikt deze Omega-3-vetzuren voor de ontwikkeling van zijn neurale buis, zenuwstelsel en hersenen. Zelf heb je echter ook deze vetzuren nodig voor je eigen hersencellen. Wanneer de Omega-3-vetzuren in je bloed flink daalt kun je last krijgen van vergeetachtigheid. Tip:

  • Eet minimaal 1x per week vette vis of neem een Omega-3 voedingssupplement.

Zwangerschapsmasker

Door de hormoonveranderingen wordt er in de huid meer pigment aangemaakt waardoor je tijdens de zwangerschap last kan krijgen van pigmentvlekken in het gezicht, ook wel een zwangerschapsmasker genoemd. Soms komt het ook voor op de armen en de nek maar meestal ontstaat het alleen in gezicht. Om deze pigmentvlekken te voorkomen kun je het beste de zon tijdens je zwangerschap zoveel mogelijk vermijden. Wanneer je toch in de zon komt zorg dat voor een goede zonnebrandcrème met een hoge factor. Een zwangerschapsmasker verdwijnt met de tijd maar dit kan wel lang duren, dus probeer deze te voorkomen!